Czasami ze względu na awarię lub wymianę komputera potrzebna jest nowa instalacja Kliniki XP. Do tego celu będziemy potrzebowali kopii bazy danych oraz wersji instalacyjnej programu – możemy uzyskać drogą mailową w ramach dostępu do aktualizacji oraz pomocy serwisowej.

mapa

1.      Wykonanie kopii danych

Dokładne instrukcje krok po kroku w jaki sposób dbać w bezpieczeństwo swoich danych wykonując kopię zapasową bazy oraz multimediów można znaleźć pod adresem:

https://www.klinikaxp.pl/faq/31-faq-bd-pl/755-bezpieczenstwo-danych#content

2.      Zainstalowanie wersji instalacyjnej na komputerze

W kolejnym kroku należy na nowym lub naprawionym komputerze zainstalować Klinikę XP. Wraz z programem zainstalowany zostanie program do obsługi bazy danych Firebird.

 Uwaga:

Do reinstalacji programu NIEZBĘDNE jest posiadanie dostępu do aktualizacji lub posiadanie plików z wersją instalacyjną oraz pełną aktualizacją przynajmniej do takiej wersji, w jakiej działał program przed reinstalacją.

W przypadku synchronizacji należy skonfigurować komputer zgodnie z instrukcją synchronizacji. Przede wszystkim należy zapewnić, aby na danym komputerze logować się wyłącznie do oddziału, związanego z pracą w tym miejscu. Nieprawidłowe ustawienie parametrów może skutkować bezpowrotną utratą danych.

3.      Odzyskanie danych

Po poprawnej instalacji wersji programu Klinika XP oraz serwera bazy danych Firebird należy się zalogować do programu. Dane do logowania będą domyślne z powodu odwołania do póki co pustej bazy danych.

Login: klinika

Hasło: klinika

logowanie

Po zalogowaniu do systemu przystępujemy do odzyskania danych. W tym celu należy wybrać zakładkę Administrator -> Zadania Administratora -> Odzyskiwanie danych:

odzyskiwanie danych

Teraz należy wskazać miejsce przechowywania kopii zapasowej. W przypadku, kiedy będzie to pendrive, wybieramy dysk lokalny i oznaczamy plik kopii znajdujące się na dysku zewnętrznym:

lokalny dysk

Klinika XP zapyta, czy jesteśmy pewni naszego wyboru.

 Uwagi
  1. Odzyskanie danych spowoduje bezpowrotną utratę danych w aktualnej bazie i zastąpienie ich danymi z kopii!!!
  2. Funkcja ta nie jest dostępna dla Użytkowników posiadających bazę w chmurze.

Po zakończeniu w/w procedury należy wyrazić zgodę na wykonanie konwersji danych. Od tego momentu przywrócona została baza danych. Wszelkie karty zwierząt, klientów, stany magazynowe oraz dane do logowania zostały przywrócone z kopii danych.

Jeżeli nie pamiętamy danych do logowania należy wybrać zakładkę Administrator -> Użytkownicy wskazać dla którego profilu chcemy zmienić hasło i je zmienić (wprowadzić zmianę w polu Hasło oraz Hasło ponownie).

zmiana hasła

4.      Wersja sieciowa

W przypadku posiadania wersji sieciowej – wielostanowiskowej należy zmienić na komputerach wskazanie do łączenia się z nową bazą danych.

W pierwszym kroku na serwerze – komputer, na którym znajduje się baza danych – należy dodać program obsługujący bazę danych firebird server do wyjątków zapory Windows:

firebird

W kolejnym kroku wybieramy miejsce zainstalowania firebird serwera:

wybor pliku

Warto zaznaczyć wyjątek dla sieci prywatnych oraz publicznych:

pry publ

Po odpowiedniej konfiguracji możemy wskazać na serwerze miejsce, w którym znajduje się baza danych. W tym celu w oknie logowania klikamy w żółty kluczyk, do skutku – pojawienie się przycisku Operacje. W kolejnym kroku wybieramy opcje Skonfiguruj połączenie z bazą danych:

skonf pol

Na komputerze głównym należy wybrać opcję Pamiętaj:

pamietaj

Teraz analogiczną czynność należy powtórzyć na każdym dodatkowym komputerze. Należy w oknie logowania, pod przyciskiem Operacje oraz opcji Skonfiguruj połączenie z bazą danych wybrać Odtwórz. W kolejnym kroku warto wybrać przycisk Sprawdź połączenie. Jeżeli otrzymamy komunikat, że połączenie działa poprawnie wybieramy Zapisz zmiany i wyjdź i operację powtarzamy na pozostałych dodatkowych komputerach.

odtwórz