Często będąc w kartotece klientów widzimy, że część z nich oznaczonych jest na czerwono lub zielono. Kolory te oznaczają, że klient posiada zadłużenie lub nadpłatę:

nadplata zadluzenie

Chcąc przeglądać finanse klienta należy go wyszukać, a następnie wejść do opcji Finanse. Mamy możliwość sprawdzenia stanu konta czy saldo początkowe. W poniższych zakładkach możemy zobaczyć wszystkie dokumenty, płatności oraz dokumenty, które jeszcze nie zostały oznaczone w programie jako zapłacone.

finanse

Porządkowanie finansów klienta warto rozpocząć od sprawdzenia salda początkowego. Czasem przez przypadek saldo początkowe wpisane jest dodatnie co powoduje nadpłatę lub ujemne co powoduje zadłużenie klienta. W przypadku, gdy saldo początkowe jest ustawione na zero należy wejść w Operacje wykonując Przeliczenie zapłaty. Funkcja ponownie przeliczy wszystkie dokumenty i uporządkuje finanse klienta:

przelicz zapłaty

W przypadku kiedy klient nadal ma finanse do uporządkowania mamy do czynienia z dwoma przypadkami:

  • Zadłużenia – w przypadku kiedy klient nie posiada zaległości, a chcemy je uregulować – należy wybrać opcję Zapłata zbiorcza, po czym oznaczyć wszystkie dokumenty, które nie posiadają w programie dokonanych wpłat:

zapłata zborcza

  • Nadpłata – w przypadku kiedy klient posiada nadpłatę należy z Operacji zastosować opcję Wydziel za wysokie zapłaty jako zaliczki:

nadpłata

Klinika XP za pomocą dokumentu KP ze strzałeczką skierowana do góry oznaczy dokument/dokumenty, które są nadpłacone. Należy je usunąć te dokumenty, dzięki czemu stan konta klienta zostanie uporządkowany.

KP

W przypadku kiedy klient faktycznie posiada u nas zadłużenie jesteśmy w stanie wygenerować druk wezwania do zapłaty. Pod przyciskiem Raporty znajdziemy Wydruk wezwania do zapłaty. Mamy możliwość wybrana wezwania za pojedynczy zaznaczony przez nas dokument lub wszystkie zaległe dokumenty. Możemy wybrać formę dokumentu Wezwanie do zapłaty lub Przypomnienie o zapłacie:

wezwanie do zapłaty