Jeśli z jakiegoś powodu baza danych ulegnie uszkodzeniu lub z innego powodu trzeba wrócić do wcześniejszych danych, warto skorzystać z mechanizmu odzyskiwania kopii automatycznych. Domyślnie kopie te wykonywane są co dwie godziny pracy programu i noszą nazwy zawierające datę i godzinę ich utworzenia. Na przykład kopia utworzona 12 września 2016 roku o godz. 9.56 będzie miała nazwę kopia_20160912g0956.fdb. System wykonuje standardowo cztery kopie automatyczne. Gdy pojawia się piąta, najstarsza kopia jest usuwana.

Przywrócenie danych z kopii automatycznej:

  1. Uruchamiamy program i zatrzymujemy się w oknie logowania.
  2. Klikamy kilkukrotnie lewym przyciskiem myszki na ikonkę kluczyka, aż pojawi się przycisk "Operacje".
  3. Klikamy na przycisk "Operacje" -> "Naprawa bazy danych" -> "Odzyskaj dane z kopii automatycznej". System powinien teraz otworzyć folder z kopiami. Jeśli nie, kopii szukamy w folderze Moje dokumenty -> BRI -> ClinicXP -> Std -> Backup. Wybieramy kopię, która nas interesuje i klikamy na Ok.

 

 

Jeśli po wykonaniu tych czynności nadal nie mamy swoich danych, prawdopodobnie baza danych nie została prawidłowo podmieniona. W takim przypadku:

  • Wchodzimy do folderu, w którym jest baza danych (np. C:\Program Files\BRI\KlinikaXP\Data)
  • Zmieniamy nazwę dotychczas używanej bazy danych z data.gdb np. na data2.gdb (aby na wszelki wypadek dotychczasowa baza pozostała)
  • Zmieniamy nazwę pliku kopii z np. kopia20120125g1015.fdb na data.gdb (lub data.fdb - jeśli tak nazywała się dotąd baza danych).

Uwaga: W wersjach sieciowych wykonywanie kopii automatycznych nie jest domyślnie włączone. Warto to włączyć (tylko na serwerze), wchodząc do men Administrator -> Opcje -> zakładka Ochrona danych.