|
Jak co roku znajdziecie tu Państwo kilka wskazówek, co warto zrobić w związku z końcem roku. Na szczęście tym razem wszystko powinno przebiegać spokojniej niż pod koniec roku 2010 - nie ma w tym roku ani zmiany stawek VAT, ani zmian PKWiU, za nami również rewolucja drukarek fiskalnych.
Ważne zmiany to koniec NIP-u dla osób fizycznych i zmniejszenie inwentaryzacji o leki.
Warto również uporządkować i zabezpieczyć dane, wykonać potrzebne wydruki, aby wejść ze spokojem w nadchodzący rok. |
ZMIANY W ROKU 2012
Ważne zmiany od roku 2012:
1. Znika NIP dla osób fizycznych. W najnowszej wersji 3.10.06.35 jest rozróżnienie klientów na osoby fizyczne i firmy/instytucje. Dla tych pierwszych na fakturach drukowany jest PESEL, dla drugich - NIP. W opcjach (Administrator -> Opcje zakładka Klienci) można ustawić, czy domyślnie klienci to osoby fizyczne (zwykle w miastach), czy firmy (zwykle gospodarstwa). Faktury nadal można wystawiać na osoby fizyczne z numerem NIP, ale osoba fizyczna nie musi już podawać tego numeru, aby otrzymać fakturę VAT. Zamiast tego może podać numer PESEL.
2. Uwaga: Zdania odnośnie poniższej informacji są podzielone i nie udało się na dziś jednoznacznie ustalić, czy jest to zasada powszechnie obowiązująca, czy jdynie interpretacja lokalnych urzędów skarbowych. W razie wątpliwości najlepiej skierować pismoz z zapytaniem do lokalnego urzędu skrbowego.
W przypadku działalności weterynaryjnej inwentaryzację można wykonać tylko dla pozycji, które nie są lekami (dotychczas trzeba było ujmować wszystko). Z drugiej strony prawdopodobnie Inspekcja Weterynaryjna wymaga inwentaryzacji samych leków. W nowej wersji możemy to łatwo rozdzielić: menu Magazyn -> przycisk Drukuj -> Raport magazynu w cenach rzeczywistych. Tu zaznaczamy "Jako inwentaryzacja", ale mamy również dodatkowy wybór w polu Ujmowanie leków:
- wszystkie - wydruk standardowy
- Tylko Rp. - tylko leki - dla inspekcji lub
- Tylko nie Rp. - dla urzędu skarbowego.
I. CZYNNOŚCI PODSTAWOWE
Przy pracach związanych z noworocznymi porządkami warto skorzystać z usług firm partnerskich, zajmujących się serwisowaniem Kliniki XP na terenie całego kraju. Listę firm świadczących takie usługi można znaleźć Tutaj.
1. Archiwizacja danych - najlepiej na nośniku zewnętrznym (CD-ROM, Pen-Drive) i powstałą kopię zapasową trzymać gdzieś poza lecznicą. Archiwizację najłatwiej wykonać wychodząc z programu.
Archiwizacja na płycie.
W przypadku nagrywarek nie posiadających nagrywania DVD kopię można wykonać bezpośrednio z programu na płytę.
Jeśli jednak nagrywarka jest bardziej zaawansowana, to standardowa procedura nagrywania na płytę nie powiedzie się - trzeba użyć programu nagrywającego typu Nero, EasyCD itd.
Archiwizacja w przypadku Windows Vista oraz Windows 7
Jeśli Klinika XP została zainstalowana w domyślnym folderze C:\Program Files\BRI\KlinikaXP (a Windows 7 będzie to C:\Program Files (x86)\BRI\KlinikaXP), to baza znjduje się w jednym z podkatalogów folderu systemowego C:\Program Files. Oznacza to, że jest chroniona w specjalny sposób przez Windows przez nieuprawnionym dostępem. Z tego powodu archiwizacja spowoduje utworzenie kopii, ale nie właściwego pliku z bazą danych, ale jego wirtualnej kopii stworzonej przez Windows. Archiwizacja w takim przypadku nie będzie zawierać naszych danych! W takim przypadku najlepiej przenieść bazę danych w miejsce, gdzie nie będzie podlegać regułom wirtualizacji systemu Windows. Opis jak to zrobić znajduje się Tutaj.
Archiwizacja w przypadku wykorzystywania dodatkowych modułów (SQ-Lab, Idexx, Terminarz internetowy).
Jeśli wykorzystujemy moduły dodatkowe, są one stale podłączone do bazy, aby przesyłać do niej różne dane. Z tego powodu baza jest w użyciu i podczas archiwizacji pojawi się komunikat:
Baza jest aktualnie wykorzystywana - nie można wykonać kopii zapasowej. W takim przypadku należy wyłączyć na chwilę dodatkowe moduły (np. Nasłuchiwanie Idexx czy SQ-Lab). Teraz archiwizacja powinna przebiegać normalnie, a po ponownym uruchomieniu Kliniki praca modułów dodatkowych zostanie automatycznie wznowiona. Jeśli podczas archiwizacji nadal pojawia się komunikat o wykorzystywaniu bazy, można zaznaczyć pole "Kopia sieciowa". Archiwizacja będzie wtedy trwałą dłużej, ale uda się ją wykonać mimo współdzielenia.
2. Pobrać i zainstalować najbardziej aktualną wersję Kliniki XP. Najnowsza dostępna wersja na dziś to 3.10.06.33. Wersje od 3.10.06.05 (z 10 listopada 2011) posiadają aktualne zmiany odnośnie dokumentacji lekarsko-weterynaryjnej, która jest już wymagana podczas kontroli.
3. Uzupełnić zaległe wydruki - warto wydrukować książkę leczenia zwierząt domowych, listę zaszczepionych psów, raport leków psychotropowych. Rozporządzenie z września 2011 r. nakazuje drukowanie Dokumentacji obrotu detalicznego. Koniec roku to dobry moment na wykonanie wydruku całej dokumentacji. W praktyce konieczność posiadania papierowej dokumentacji zwykle nie jest egzekwowana, jeśli można na bieżąco wydrukować karty obrotu detalicznego bezpośrednio z programu.
Uwagi odnośnie Dokumentacji obrotu detalicznego
1. W nagłówku karty obrotu detalicznego należy drukować informacje o wytwórcy, podmiocie odpowiedzialnym, kodzie dostępności i kodzie stosowania leku. Infromacje te można zwykle znaleźć w Vademecum leków znajdującym się w programie od wersji 3.9.02. Najprostszym sposobem uzupełnienia tych danych jest skojarzenie leków z naszej kartoteki z poszczególnymi opisami w Vademecum - wskazanie leku z Vademecum spowoduje skopiowanie informacji o kodach stosowania i dostępności oraz wytwórcy i podmiocie do karty leku. Kreator takiego skojarzenia można uruchomić np. z okna Leki i zabiegi, zakładka powiązania i odnawianie:
2. Jeśli zostanie przeprowadzona procedura zamknięcia roku, to dokumentację obrotu za rok 2010 będzie można wydrukować tylko na podstawie bazy archiwalnej.
|
II. STANY MAGAZYNOWE I INWENTARYZACJA
1. Raport stanu magazynu na dzień 31/12/2011
Postępowanie odnośnie magazynu zależy od tego, czy stany magazynowe w programie są raczej zgodne, czy zdecydowanie odbiegają od stanów rzeczywistych. Na początek warto uruchomić najprostszą funkcję porządkującą obraz magazynu: opcja: Magazyn -> Operacje -> Sprawdź pozycje dokumentów i odśwież stan. Jeśli pojedyncze pozycje nie zgadzają się z naszymi wyliczeniami, w oknie Magazyn ustawiamy się na danej pozycji i klikamy na przycisk Operacje -> Przelicz aktualną pozycję. System ustali teraz od nowa chronologicznie serie wydawane w poszczególnych wydaniach i sprawdzi transakcje dla tej pozycji.
1. Jeśli stany magazynowe tylko nieznacznie odbiegają od rzeczywistych, wystarczy poprzez dokument wydania (np. Rozchód wewnętrzny lub Likwidację) zdjąć ilości nadmiarowe, a braki uzupełnić poprzez np. dokument Bilans otwarcia. Aby utworzyć takie dokumenty, wystarczy wejść do opcji Dokumenty -> Nowy dokument - i tu wskazać odpowiedni typ dokumentu.
Mając uporządkowane stany, można wydrukować raport z inwentaryzacji, wchodząc do opcji: Magazyn -> przycisk Drukuj -> Raport magazynu w cenach rzeczywistych. W opcjach wydruku zaznaczamy "Jako inwentaryzacja". Raport zawiera stan magazynu oraz inne dane potrzebne do rozliczenia końcowego. Po wydrukowaniu raportu można go przekazać do biura rachunkowego.
Uwaga: w przypadku jakichkolwiek wydań z magazynu powyżej dopuszczalnego stanu Raport stanu magazynu na dzień nie da prawdziwego obrazu stanu magazynu (pomijane będą transakcje niedopuszczalne i stan będzie zawyżony) - dlatego bardziej wiarygodny jest Raport magazynu w cenach rzeczywistych.
2. Automatyczne zdjęcie ze stanu leków przeterminowanych
Możliwość ta jest dostępna w wersjach profesjonalnej i sieciowej. W systemie dostępny jest raport leków przeterminowanych (Centrum wydruków -> Magazyn i obrót lekami -> Raport dat ważności dostaw). Można też automatycznie zdjąć wszystkie przeterminowane leki z magazynu. Oto krótka instrukcja, jak to zrobić:
W oknie Nawigatora klikamy na "Inny dokument" -> Likwidacja -> przechodzimy Dalej. Pojawi się teraz lista pozycji do wyboru. Klikamy tu na "Anuluj". W oknie Kreatora jesteśmy teraz nza zakładce Pozycje. Klikamy na przycisk "Operacje" -> Zdejmij pozycje przeterminowane. System spyta teraz o graniczną datę ważności. Można tu wskazać inny dzień, ale domyślnie podpowiadana jest data bieżąca. Likwidację tworzymy w cench zakupu. Po akceptacji daty i cen system dopisze pozycje, których ważność już minęła.
Uwaga:
Funkcja ta działa prawidłowo tylko wtedy, gdy w komputerze zainstalowany jest serwer Firebird 2.1 lub nowszy (2.5 lub 2.5.1). Jeśli jest starsza wersja, pojawi się komunikat błędu. W takim przypadku należy pobrać i zainstalować nowszy serwer w miejsce dotychczasowego. Plik wraz z instrukcją można pobrać z działu Do pobrania -> Narzędzia dodatkowe -> Sql Firebird -> Firebird 2.5.1. Jeśli przy uruchamianiu programu w wersji 3.10.01 i nowszej nie pojawia się żaden komunikat dot. serwera, to znaczy, że mamy Firebird 2.1 (lub nowszy). |
W przypadku wersji podstawowej można również zdjąć leki przeterminowane, trzeba je jednak wskazywać ręcznie:
W oknie Nawigatora klikamy na "Inny dokument" -> Likwidacja -> przechodzimy Dalej. Pojawi się teraz lista pozycji do wyboru. Po kolei wybieramy więc pozycje przeterminowane i zdjemujemy je ze stanu.
3. Rozwiązanie całościowe - Inwentaryzacja.
Jeśli zależy nam na uporządkowaniu magazynu, to lepszym rozwiązaniem będzie przeprowadzenie inwentaryzacji. W tym celu wchodzimy do menu: Apteka -> Inwentaryzacja. Tu uruchamiamy nową Inwentaryzację. Jeśli nie zrobiliśmy kopii danych, warto teraz to wykonać. W przeciwnym razie rozpoczynamy właściwą inwentaryzację. W przypadku większej placówki warto wydrukować sobie arkusz spisu z natury, aby na nim zapisać stany magazynowe chodząc po pomieszczeniach lecznicy.
Następnie wprowadzamy poszczególne stany magazynowe, jeśli ich ilość nie jest zgodna z ilością w kartotece.
Po wprowadzeniu stanów klikamy na przycisk "Zakończ spis z natury". Uwaga: spisu z natury nie da się zakończyć, dopóki nie przejrzymy wszystkich pozycji. (Jeśli pozycji jest dużo, a jednak chcemy zakończyć Spis bez sprawdzania / akceptowania wszystkich pozycji, to możemy kliknąć na Operacje -> Oznacz wszystkie pozycje jako Wyjaśnione).
Aby zaakceptować danę pozycję, trzeba podać jej ilość lub kliknąć na przycisk "Akceptuj i przejdź dalej". Można też po prostu przytrzymać klawisz F8, aż wszystkie pozycje zmienią kolor liter z czerwonego na zielony.
Po weryfikacji / uporządkowaniu stanów klikamy na "Rozliczenie". W wyniku rozliczenia zostaną utworzone dwa dokumenty - INWENT- i INWENT+, korygujące stany magazynowe odpowiednio w dół i w górę.
Pozycje, których ilość w kartotece różni się od ilości rzeczywistej, będą wyświetlane na czerwonym tle.
4. Uporządkowanie starych transakcji magazynowych
We wcześniejszych latach system nie kontrolował jeszcze dokładnie przychodów i rozchodów z poszczególnych dostaw i pozwalał (na prośby użytkowników) na tworzenie stanów ujemnych. Skutkiem tego w historii transakcji mogło pojawić się wiele pozycji, które po dokładnym przejrzeniu każdej dostawy wykazują niezgodności: istnieją wydania nie związane z żadną konkretną dostawą. Jeśli raz uporządkuje się historię transakcji, to dalej system powinien zachowywać się stabilnie. Ze względu na równoległą pracę w sieci mogą pojawiać się niewielkie rozbieżności pomiędzy ilością sumaryczną a sumą stanów dostaw, ale to można korygować np. raz dziennie wchodząc w: Magazyn -> Operacje -> "Sprawdź pozycje dokumentów i odśwież stan". Z czasem i to nie będzie potrzebne.
Jak skorygować niezgodności z poprzednich lat?
- Podstawowe ustawienie dla poprawnej pracy magazynu to zablokowanie tworzenia stanów ujemnych. W większości lecznic jest to już ustawione prawidłowo, jednak warto sprawdzić to ustawienie: wchodzimy w menu Administrator -> Opcje -> Zakładka Finanse i magazyn -> Pole Dozwolone powstawanie ujemnych stanów magazynowych powinno być wyłączone. W przeciwnym wypadku raporty stanów magazynowych nie będą się zgadzać.
- Proszę wykonać archiwizację danych.
- Proszę wejść do: Administrator -> Zadania Administratora -> zakładka Dostawy -> przycisk 1a: Usuń wszystkie dostawy. System przeliczy teraz od nowa wszystkie transakcje na podstawie dokumentów magazynowych i ustali stan poszczególnych dostaw. Uwaga: przetwarzanie to może potrwać od kilku minut do 2-3 godzin w zależności od wielkości bazy danych.
-
Proszę utworzyć Bilans otwarcia np. na 1/01/2004 rok (Nawigator -> Inny dokument -> Bilans Otwarcia). Proszę zapamiętać jego numer (np. BO 3/01/2004). Proszę nie wprowadzać do niego żadnych pozycji i zapisać jako pusty dokument.
-
Proszę wejść do: Administrator -> Zadania Administratora -> zakładka Dostawy -> przycisk "Uzupełnij bilans otwarcia o niewydane pozycje" -> Tu proszę wcisnąć przycisk Uruchom korygowanie -> teraz proszę wskazać wprowadzony wcześniej bilans otwarcia (w kryteriach proszę przestawić rok na 2004).
-
Teraz pozostaje przeprowadzenie inwentaryzacji, bo na pewno po wszystkich przeliczeniach stan magazynowy nie będzie się zgadzał (będzie zawyżony o pozycje, które trafiły do bilansu otwarcia)
Od tej pory stany magazynowe powinny się zachowywać stabilnie, a raporty stanu dawać zgodne wartości, być może poza - rzadkimi - różnicami wymienionymi wyżej.
II. ZAMKNIĘCIE ROKU
Procedurę zamknięcia roku warto wykonywać dopiero wtedy, gdy nie chcemy już wracać często do dokumentów z poprzedniego roku (zostały w większości zapłacone, nie będzie potrzeby korygowania dokumentów itd.) Nie ma konieczności uruchamiania zamknięcia roku 1-go czy 2-go stycznia. Wydaje się, że dobrym momentem będzie koniec stycznia lub jeszcze później.
Wykonanie procedury zamknięcia roku jest potrzebne tylko w przypadku lecznic, w których wprowadzono dużą ilość dokumentów magazynowych i znacznie wpływa to na szybkość pracy programu. Zalecane jest też w przypadku, gdy w magazynie występowały duże niezgodności, wynikłe z istnienia dawnych transakcji (np. z 2006 roku) lub powstałe w wyniku dopuszczenia do postawania stanów ujemnych.
Zamknięcie roku powoduje utworzenie bazy archiwalnej, w której będą się znajdować dokumenty z zamykanego roku (i ewentualnie wcześniejsze, jeśli dotychczas rok nie był zamykany). W bieżącej bazie dokumenty magazynowe zostaną usunięte, a w kartotece klientów zapamiętane zostanie zadłużenie lub nadpłata w polu Stan początkowy. W przypadku uregulowania płatności przez klienta wystarczy wejść do jego finansów, kliknąc na "Dodaj" i wybrać z menu "Inna wpłata". Dostawy z poprzednich lat, które nie zostały wyczerpane, zostaną ujęte w Bilancie otwarcia na dzień 1/01/2011.
Po wykonaniu zamknięcia roku, podczas uruchamiania programu będziemy mieli do wyboru, oprócz nazwy użytkownika i hasła, aktualną bazę danych lub bazę archiwalną z dokumentami z poprzedniego roku. W przypadku wersji sieciowej odwołanie do bazy archiwalnej pojawi się tylko na stanowisku, na którym było wykonywane zamknięcie roku.
Uwaga: Podczas zamykania roku wpłaty klientów z poprzednich lat zostaną usunięte do bazy archiwalnej, a sumaryczne saldo (np. zadłużenie klienta) zostanie zachowane w bazie jako Stan początkowy). Może to spowodować pewne rozbieżności w rozliczeniach z klientami. Jeśli chcemy wyzerować rozliczenie z danym klientem, to wystarczy po zamknięciu roku wejść do opcji Klienci -> ustawić się na wybranym kliencie -> przycisk "Finanse" -> i tu kliknąć na przycisk edycji obok pola "Saldo początkowe". |
III. ROZPOCZĘCIE PRACY W NOWYM ROKU1. Numeracja szczepieńJeśli w parametrach pracy numerowanie szczepień ustawione jest na "Najmniejszy możliwy numer", to nie trzeba ustawiać żadnych parametrów odnośnie szczepień. Przed rozpoczęciem pracy w nowym roku warto ustawić na 1 numer ostatniego szczepienia przeciw wściekliźnie. W tym celu wchodzimy do menu: Administrator -> Opcje -> zakładka Szczepienia -> Numer ostatniego szczepienia p/wściekliźnie. Wpisujemy tutaj 1.
2. Numeracja dokumentówNumeracja dokumentów magazynowych ustalana jest na podstawie daty, dlatego rozpocznie się w styczniu automatycznie od 1 - Nie trzeba tu nić ustawiać.
Uwaga: Od wersji 3.10.01 można ustawić nowe struktury numerów dokumentów. Domyślnie numeracja dokumentów jest ciągła w ramach dokumentu i magazyznu i zwykle ma postać: TYP DOKUMENTU NR/MAGAZYN/ROK, np. PARAGON 456/01/2011. Można jednak ustalić inny sposób numeracji - na przykład możemy ustalić, że numeracja ma się odbywać w ramach miesiąca lub mieć dodatkowy prefiks. W takim przypadku wchodzimy w menu Administrator -> Opcje -> zakładka Wystawianie dokumentów -> I tutaj z Numeracji prostej przełączamy na Ciągi numeracyjne:
Możemy teraz wybrać jeden z rodzajów numerowania - osobny dla faktur, osobny dla pozostałych dokumentów. Najlepiej kliknąć na lupkę obok każdego z pól i wybrać jeden z proponowanych sposobów numeracji. |
IV. CZYNNOŚCI PORZĄDKUJĄCE PRACĘ Z BAZĄ DANYCH
Przełom roku to dla wielu osób dobry czas na uporządkowanie zasobów komputera i w ogóle sposobu pracy.
1. Serwer Firebird 2.5.1. Jeśli jeszcze pracujecie Państwo na serwerze Firebird 2.0, 1.5.3 lub starszym, zalecane jest, aby wymienić go na nowszą i bardziej stabilną wersję 2.5.1. Opis, jak to zrobić, oraz sam plik instalacyjny znajdziecie Państwo na stronie
www.klinikaxp.pl -> Dział "Do pobrania" -> Narzędzia dodatkowe ->
Firebird. Uwaga: Klinika XP działa poprawnie z serwerem Firebird 2.1/2.5. od wersji 3.8.10 (maj 2008). Użycie serwera 2.1 do pracy na wcześniejszych wersjach Kliniki XP może wywoływać komunikaty błędów w niektórych raportach, dokumentacji obrotu detalicznego i przy generowaniu listy zaszczepionych psów. Klinika XP działa najlepiej z Firebirdem 2.5.1 (dostępne w dziale do pobrania). W przypadku systemów Windows 64-bitowych należy instaloiwać 32-bitowe wersje tych serwerów.
2. Oczyszczenie bazy danych. Jednym ze sposobów przyspieszenia pracy z programem jest oczyszczenie bazy danych. Dzięki temu baza zmniejszy się o 5-50% i będzie działać szybciej, zwłaszcza w przypadku dużych baz danych. Przed oczyszczeniem należy wykonać kopię bazy danych. Aby oczyścić bazę, wystarczy wejść do menu: Admninistrator -> Zadania Administratora -> przycisk "Oczyść bazę danych". W przypadku wersji sieciowych operację tę nalezy wykonać na serwerze, a pozostałe komputery nie mogą mieć uruchomionej Kliniki XP. Przed oczyszczeniem bazy danych koniecznie proszę wykonać kopię zapasową. Jeśli baza zawiera nieprawidłowe wartości dla indeksów podstawowych, baza nie zostanie odtworzona w całości i konieczne będą dodatkowe czynności naprawcze lub powrót do wersji sprzed oczyszczenia. Prawidłowe oczyszczenie bazy danych poznać można po tym, że ostatni komunikat podawany przez serwer przy odtwarzaniu brzmi: "
Finishing, closing and going home".
Uwagi: 1. Jeśli na samym początku pojawi się komunikat, że nie udało się oczyścić bazę danych, to mamy dwie możliwości:
- baza danych jest obecnie wykorzystywana w takim przypadku należy na pozostałych komputerach wyłączyć program, a jeśli to nie pomoże, uruchomić ponownie komputer lub serwer Firebird
- istnieje nieprawidłowa ścieżka dostępu do programów narzędziowych serwera Firebird. Tak może się zdarzyć, jeśli zmieniany był serwer Firebird, a nie została zmieniona ścieżka w Klinice XP. Ścieżkę tę ustawiamy wchodząc do menu Administrator -> Opcje -> zakładka Ochrona danych -> Folder programów narzędziowych serwera Firebird. Dla Firebird 2.1 będzie to zwykle ścieżka:
C:\Program Files\Firebird\Firebird_2_1\bin
2. Jeśli oczyszczanie zakończy się niepowodzeniem (np. baza była zbyt mocno uszkodzona, istniały powielone indeksy itd.), to serwer Firebird przestawi bazę w tryb jednostanowiskowy (na komputerach w sieci, przy próbie podłączenia do bazy pojawi się komunikat Database is shutdown.) W takim przypadku należy wykonać dwie czynności:
- Przywrócić tryb wielostanowiskowy, wchodząc do menu Administrator -> Opcje -> Ochrona danych -> Przywróć tryb wielostanowiskowy. Teraz klikamy na przycisk Start systemu Windows, przechodzimy do opcji Uruchom i tu wklejamy zawartość schowka, a następnie uruchamiamy tak wprowadzoną komend.
- Ręcznie przywrócić ewentualne nieaktywne indeksy. W tym celu:
- Wychodzimy z programu
- Wchodzimy ponownie do programu i klikamy kilkukrotnie na ikonkę kluczyka, aż pojawi się przycisk Operacje.
- Klikamy teraz na Operacje -> Napraw bazę -> Utwórz indeksy podstawowe
- Znów klikamy na Operace -> Napraw bazę -> Aktywuj indeksy dodatkowe.
|
3. Usunięcie starych kopii zapasowych. Jeśli w opcjach archiwizacji danych zaznaczone było umieszczanie daty lub/i godziny w nazwie kopii, to przy każdorazowej archiwizacji powstawał nowy plik, np. kopia z 31 października: bk20071031.cab, kopia z 1 grudnia: bk20091201.cab itd. Każda kopia zawiera całkowitą bazę danych, dlatego większość wcześniejszych kopii nie jest do niczego potrzebna (przyda się, jeśli chcemy wrócić np. do sytuacji sprzed wielu dni). W związku z tym warto usunąć stare kopie danych. W starszych wersjach program znajdują się one zwykle w katalogu C:\Program Files\BRI\KlinikaXP\Backup. W nowszych możemy przejść do folderu, klikając na odpowiedni przycisk w oknie archiwizacji danych. Warto usunąć starsze pliki, pozostawiając tylko np. ostatnie dwie archiwizacje.
4. Duża ilość aktualizacji w "Dodaj/Usuń programy"
Jeśli zainstalowano wiele aktualizacji Kliniki XP, to w Panelu Sterowania -> opcja Dodaj/Usuń programy będzie wyświetlać długą listę kolejnych wersji. Odinstalowanie którejkolwiek z nich spowoduje usunięcie kluczowych plików programu. Łatwym sposobem pozbycia się tej długiej listy jest natomiast wejście w Klinice XP do menu: Administrator -> Zadania Administratora -> Zakładka: Operacje -> przycisk: "Oczyść rejestr z aktualizacji". Po wykonaniu tej czynności okno
Dodaj/Usuń programy będzie wyglądać dużo bardziej przejrzyście.
5. Ustawienie automatycznego wykonywania kopii zapasowych
Warto ustawić w programie automatyczne wykonywanie podręcznych kopii zapasowych. W przypadku awarii zasilania lub innych problemów sprzętowych można dzięki temu łatwo przywrócić sprawność systemu nie tracąc wielu danych. Wchodząc w menu Administrator -> Opcje -> zakładka Ochrona danych można zaznaczyć opcję "Na tym komputerze wykonywać automatyczne kopie w trakcie pracy programu" i kliknąć na Ok w celu zapamiętania ustawień.
Uwaga: W przypadku wersji sieciowych wykonywanie kopii należy włączyć tylko na serwerze. |
W razie pytań prosimy o kontakt.