Zakładka: Dane podstawowe


Nazwa – Nazwa leku, usługi, urządzenia, itp. Może się powtarzać dla różnych pozycji. Maksymalnie 40 znaków.

Grupa – Grupa towarowa. Po zmianie grupy towarowej pojawia się pytanie, czy przepisać wartości domyślne. Jeśli odpowiemy „Tak”, to system skopiuje wartości domyślne z grupy towarowej: Stawkę VAT, Jednostkę miary, Postać, Opakowanie, a przede wszystkim Typ (oznaczenie czy jest to towar, czy usługa). Jeżeli chcemy założyć nową grupę, to możemy przejść do okna grup towarowych, klikając na przycisk lupy obok nazwy grupy.

Typ – Do wyboru „Towar” lub „Usługa”. Rozróżnienie to jest bardzo istotne i ma wpływ na cały system – towary można przyjmować na magazyn, ustalać dla nich postać, opakowania, ceny zakupu, przypisywać do Vademecum itd. Dla usług tych parametrów nie definiuje się.

Jedn. miary Jednostka miary jest bardzo ważnym polem i ma decydujące znaczenie dla poprawności wprowadzanych danych magazynowych. Oto podstawowe zasady prawidłowego ewidencjonowania towarów:

ojako jednostek miary używamy jednostek stosowanych do wydawania/sprzedaży towaru, a nie ich zakupu, 

ojeśli dany towar jest na stanie, nie należy zmieniać dla niego jednostki miary. Najpierw należy zdjąć ilość do zera (lub anulować przyjęcie), a dopiero wtedy poprawić jednostkę miary i ponownie przyjąć towar na stan, 

ojednostka miary ważna jest przy dawkowaniu, receptach i wystawianiu rachunków. Można ją wybrać z listy. Można też dopisać nową do listy istniejących jednostek miary, klikając na przycisk lupy obok jej nazwy.

Opakowanie,  ilość w opakowaniu – Opakowanie zbiorcze, w jakim występuje dana pozycja. Np. worek, butelka. Opakowanie można wybrać z listy, można też dodać nowe opakowanie do spisu, klikając na przycisk lupy .  
Opakowania wykorzystywane są podczas przyjmowania i wydawania leków z magazynu (zwłaszcza przy zakupie towarów). Zamiast podawania ilości w jednostkach miary można podać ilość opakowań i zostanie to automatycznie przeliczone na podstawie Ilości w opakowaniu. 
Jeśli na przykład Betamox przyjmujemy we flakonach, a wydajemy w mililitrach, to jako jednostkę miary wpisujemy ml, jako opakowanie: flakon, a w polu ilość w opakowaniu wpisujemy 100. Podczas przyjmowania leku na magazyn możemy zaznaczyć pole Ilość podawana w opakowaniach. Od tego momentu zamiast ilości przyjmowanych mililitrów możemy podać ilość flakonów oraz cenę flakonu. W momencie akceptacji (po kliknięciu na przycisk „Ok.”) system przeliczy flakony na odpowiednią ilość mililitrów i odpowiednio wyliczy również cenę. 
Uwaga
opakowania i jednostki miary należy tak definiować, aby cena zakupu dla pojedynczej jednostki miary dała się wyrazić w pełnych groszach. Przykład: Załóżmy, że jednostką miary jest mililitr, a opakowaniem jest butelka. W butelce mieści się 100 ml. Jeśli butelka kosztuje na przykład 5,60 złotych, to cena jednego mililitra wynosi 0,056 zł, czyli ponad 5 groszy. W takim przypadku system do rozliczeń przyjmie, że koszt jednego mililitra wynosi 6 groszy i wyliczany koszt nie będzie prawidłowy. W takim przypadku jako jednostkę miary należy wpisać butelkę, litry, ewentualnie lub centylitry (10 ml). System zaokrągla ilości do trzech miesiąc po przecinku.

Postać – W jakiej postaci występuje lek. Zawiesina, płyn, tabletki itd. Można wybrać z listy. Można dopisać nową postać do spisu, klikając na przycisk lupy .

Wytwórca – Producent danego leku. Można go wpisać ręcznie lub wybrać z listy. Lista tworzona jest spośród tych dostawców, którzy mają typ „Producent”. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w podrozdziale Dostawcy. Pole to wykorzystywane jest podczas drukowania „Potwierdzenia nabycia produktu leczniczego” oraz „Dokumentacji obrotu detalicznego”. Wypełnienie pola pozwala przeglądać Raport obrotów z dostawcami.

Kod kresk. – Ewentualny kod kreskowy. Coraz więcej leków farmaceutycznych posiada na opakowaniach kody kreskowe, które mogą pozwolić skracać czas wybierania leków z magazynu. Podczas wybierania towarów można wybrać kolejność wg kodu kreskowego i podać go np. za pomocą czytnika. Kod kreskowy można również wygenerować automatycznie dzięki przyciskowi .

Aktywny – Znacznik ten powinien być ustawiony dla używanych leków i zabiegów. Domyślnie wyświetlane są tylko pozycje oznaczone jako aktywne. Jeśli nie chcemy już korzystać z danej pozycji/towaru, a były dla niej rachunki, leczenie lub jakiekolwiek inne transakcje, to oznaczamy ją jako nieaktywną. Pozwoli to zachować integralność systemu. Wraz z końcem roku i procedurą Zamknięcia roku zostanie ona automatycznie usunięta przy okazji usuwania starych dokumentów magazynowych.

Wchodzi do cennika – Oznaczenie wykorzystywane podczas drukowania Cennika – tylko pozycje tu zaznaczone będą ujęte w raporcie.

Ulubiony – Lek lub zabieg oznaczony jako ulubiony.

Rp. (Farmakopea) – Znacznik przydaje się podczas drukowania paragonów i faktur. Pozycje oznaczone jako Rp. można zgrupować na wydruku w jedną „Usługę weterynaryjną”.

Wchodzi do opisu wizyty – Znacznik określający czy ta pozycja ma być wydrukowana na „Wydruku opisu wizyty”.

Nasienie – Oznaczenie, że pozycja jest nasieniem i będzie używana w module inseminacji.

Podlega kontroli farmac. – Oznaczenie, że lek jest pod nadzorem kontroli farmaceutycznej.

Ujmowany w inwentaryzacji – Jeśli znacznik ten jest wyłączony, to pozycja nie jest ujmowana podczas tworzenia nowej inwentaryzacji. Nie jest również wykazywana w raporcie stanu magazynu, jeśli drukowany jest z opcją „Jako inwentaryzacja”.

Monitorowany – Dla szczególnie istotnych pozycji. Jeśli ten znacznik jest włączony, to każdorazowe użycie leku spowoduje wysłanie powiadomienia na adres e-mail ustalony w parametrach pracy z systemem (menu Administrator -> Opcje -> Finanse i magazyn -> przycisk Monitorowanie pozycji).

Zostawiany do zastosowania – Wartość domyślna, podpowiadana dla stosowanych leków podczas wizyty w stosunku do zwierząt gospodarczych. W trakcie wizyty można zmienić tę wartość w zależności od potrzeb. Oznacza czy dany lek został zastosowany na miejscu, czy zostawiony hodowcy do samodzielnego zastosowania. W zależności od tego znacznika wskazany lek będzie drukowany w odpowiedniej części Książki Leczenia Zwierząt Gospodarczych.

Usługa obca – Oznaczenie, że dana usługa nie jest wykonywana przez lekarza tylko zlecana na zewnątrz. Więcej w kolejnym temacie

Przeciw wściekliźnie – Czy dany lek jest szczepionką przeciw wściekliźnie. 

Opis Ewentualny opis dodatkowy dotyczący pozycji.

Kopiuj do opisu wizyty – Czy opis ma być kopiowany do opisu wizyty. 


 Następne: Usługa obca

Zobacz także:
Grupy towarowe