Opis pól – dane podstawowe
Zakładka: Dane podstawowe
•Nazwa – Nazwa leku, usługi, urządzenia, itp. Może się powtarzać dla różnych pozycji. Maksymalnie 40 znaków.
•Grupa – Grupa towarowa. Po zmianie grupy towarowej pojawia się pytanie, czy przepisać wartości domyślne. Jeśli odpowiemy „Tak”, to system skopiuje wartości domyślne z grupy towarowej: Stawkę VAT, Jednostkę miary, Postać, Opakowanie, a przede wszystkim Typ (oznaczenie czy jest to towar, czy usługa). Jeżeli chcemy założyć nową grupę, to możemy przejść do okna grup towarowych, klikając na przycisk lupy obok nazwy grupy.
•Typ – Do wyboru „Towar” lub „Usługa”. Rozróżnienie to jest bardzo istotne i ma wpływ na cały system – towary można przyjmować na magazyn, ustalać dla nich postać, opakowania, ceny zakupu, przypisywać do Vademecum itd. Dla usług tych parametrów nie definiuje się.
•Jedn. miary – Jednostka miary jest bardzo ważnym polem i ma decydujące znaczenie dla poprawności wprowadzanych danych magazynowych. Oto podstawowe zasady prawidłowego ewidencjonowania towarów:
ojako jednostek miary używamy jednostek stosowanych do wydawania/sprzedaży towaru, a nie ich zakupu,
ojeśli dany towar jest na stanie, nie należy zmieniać dla niego jednostki miary. Najpierw należy zdjąć ilość do zera (lub anulować przyjęcie), a dopiero wtedy poprawić jednostkę miary i ponownie przyjąć towar na stan,
ojednostka miary ważna jest przy dawkowaniu, receptach i wystawianiu rachunków. Można ją wybrać z listy. Można też dopisać nową do listy istniejących jednostek miary, klikając na przycisk lupy obok jej nazwy.
•Opakowanie, ilość w opakowaniu – Opakowanie zbiorcze, w jakim występuje dana pozycja. Np. worek, butelka. Opakowanie można wybrać z listy, można też dodać nowe opakowanie do spisu, klikając na przycisk lupy .
Opakowania wykorzystywane są podczas przyjmowania i wydawania leków z magazynu (zwłaszcza przy zakupie towarów). Zamiast podawania ilości w jednostkach miary można podać ilość opakowań i zostanie to automatycznie przeliczone na podstawie Ilości w opakowaniu.
Jeśli na przykład Betamox przyjmujemy we flakonach, a wydajemy w mililitrach, to jako jednostkę miary wpisujemy ml, jako opakowanie: flakon, a w polu ilość w opakowaniu wpisujemy 100. Podczas przyjmowania leku na magazyn możemy zaznaczyć pole Ilość podawana w opakowaniach. Od tego momentu zamiast ilości przyjmowanych mililitrów możemy podać ilość flakonów oraz cenę flakonu. W momencie akceptacji (po kliknięciu na przycisk „Ok.”) system przeliczy flakony na odpowiednią ilość mililitrów i odpowiednio wyliczy również cenę.
Uwaga:
opakowania i jednostki miary należy tak definiować, aby cena zakupu dla pojedynczej jednostki miary dała się wyrazić w pełnych groszach. Przykład: Załóżmy, że jednostką miary jest mililitr, a opakowaniem jest butelka. W butelce mieści się 100 ml. Jeśli butelka kosztuje na przykład 5,60 złotych, to cena jednego mililitra wynosi 0,056 zł, czyli ponad 5 groszy. W takim przypadku system do rozliczeń przyjmie, że koszt jednego mililitra wynosi 6 groszy i wyliczany koszt nie będzie prawidłowy. W takim przypadku jako jednostkę miary należy wpisać butelkę, litry, ewentualnie lub centylitry (10 ml). System zaokrągla ilości do trzech miesiąc po przecinku.
•Postać – W jakiej postaci występuje lek. Zawiesina, płyn, tabletki itd. Można wybrać z listy. Można dopisać nową postać do spisu, klikając na przycisk lupy .
•Wytwórca – Producent danego leku. Można go wpisać ręcznie lub wybrać z listy. Lista tworzona jest spośród tych dostawców, którzy mają typ „Producent”. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w podrozdziale Dostawcy. Pole to wykorzystywane jest podczas drukowania „Potwierdzenia nabycia produktu leczniczego” oraz „Dokumentacji obrotu detalicznego”. Wypełnienie pola pozwala przeglądać Raport obrotów z dostawcami.
•Kod kresk. – Ewentualny kod kreskowy. Coraz więcej leków farmaceutycznych posiada na opakowaniach kody kreskowe, które mogą pozwolić skracać czas wybierania leków z magazynu. Podczas wybierania towarów można wybrać kolejność wg kodu kreskowego i podać go np. za pomocą czytnika. Kod kreskowy można również wygenerować automatycznie dzięki przyciskowi .
•Aktywny – Znacznik ten powinien być ustawiony dla używanych leków i zabiegów. Domyślnie wyświetlane są tylko pozycje oznaczone jako aktywne. Jeśli nie chcemy już korzystać z danej pozycji/towaru, a były dla niej rachunki, leczenie lub jakiekolwiek inne transakcje, to oznaczamy ją jako nieaktywną. Pozwoli to zachować integralność systemu. Wraz z końcem roku i procedurą Zamknięcia roku zostanie ona automatycznie usunięta przy okazji usuwania starych dokumentów magazynowych.
•Wchodzi do cennika – Oznaczenie wykorzystywane podczas drukowania Cennika – tylko pozycje tu zaznaczone będą ujęte w raporcie.
•Ulubiony – Lek lub zabieg oznaczony jako ulubiony.
•Rp. (Farmakopea) – Znacznik przydaje się podczas drukowania paragonów i faktur. Pozycje oznaczone jako Rp. można zgrupować na wydruku w jedną „Usługę weterynaryjną”.
•Wchodzi do opisu wizyty – Znacznik określający czy ta pozycja ma być wydrukowana na „Wydruku opisu wizyty”.
•Nasienie – Oznaczenie, że pozycja jest nasieniem i będzie używana w module inseminacji.
•Podlega kontroli farmac. – Oznaczenie, że lek jest pod nadzorem kontroli farmaceutycznej.
•Ujmowany w inwentaryzacji – Jeśli znacznik ten jest wyłączony, to pozycja nie jest ujmowana podczas tworzenia nowej inwentaryzacji. Nie jest również wykazywana w raporcie stanu magazynu, jeśli drukowany jest z opcją „Jako inwentaryzacja”.
•Monitorowany – Dla szczególnie istotnych pozycji. Jeśli ten znacznik jest włączony, to każdorazowe użycie leku spowoduje wysłanie powiadomienia na adres e-mail ustalony w parametrach pracy z systemem (menu Administrator -> Opcje -> Finanse i magazyn -> przycisk Monitorowanie pozycji).
•Zostawiany do zastosowania – Wartość domyślna, podpowiadana dla stosowanych leków podczas wizyty w stosunku do zwierząt gospodarczych. W trakcie wizyty można zmienić tę wartość w zależności od potrzeb. Oznacza czy dany lek został zastosowany na miejscu, czy zostawiony hodowcy do samodzielnego zastosowania. W zależności od tego znacznika wskazany lek będzie drukowany w odpowiedniej części Książki Leczenia Zwierząt Gospodarczych.
•Usługa obca – Oznaczenie, że dana usługa nie jest wykonywana przez lekarza tylko zlecana na zewnątrz. Więcej w kolejnym temacie.
•Przeciw wściekliźnie – Czy dany lek jest szczepionką przeciw wściekliźnie.
•Opis – Ewentualny opis dodatkowy dotyczący pozycji.
•Kopiuj do opisu wizyty – Czy opis ma być kopiowany do opisu wizyty.
Następne: Usługa obca →
Zobacz także:
Grupy towarowe