Rozdział ten opisuje komunikację pomiędzy urządzeniami Idexx, a system Klinika XP. Współpraca polega na automatycznym przesyłaniu wyników badań z urządzenia Idexx do programu Klinika XP. Po wykonaniu badania urządzenie automatycznie wysyła przygotowane informacje.


W Klinice XP istnieje program nasłuchujący, który na bieżąco odczytuje dane wysyłane z urządzeń Idexx i zapisuje je do bufora w Klinice XP. Wyniki z bufora można wybrać rejestrując wizytę na dowolnym stanowisku:

 

http://klinikaxp.pl/images/stories/idexx/idexx_schema.png

Odczyt danych może być realizowany na dwa sposoby:

bezpośredni odczyt z urządzeń (niezalecane),

odczyt wyników pobranych przez program nasłuchujący Idexx Vetconnect (zalecane). W takim przypadku dane są automatycznie umieszczane przez program Idexx w folderze wyników w postaci plików XML. Program nasłuchujący sprawdza i w razie odnalezienia wyników umieszcza je w buforze Kliniki XP, skąd można je wykorzystać w wizycie.


Konfiguracja urządzeń w przypadku odczytu bezpośredniego

Urządzenie Idexx może komunikować się z komputerem poprzez standard Original oraz VetConnect. Nowsze urządzenia mają ustawiony protokół VetConnect i np. dla VetLab Station nie ma wybierania innego formatu. Jednak urządzenie VetTest może mieć ustawiony Original i trzeba zacząć od przestawienia tego z parametrach urządzenia.

W głównym menu wybieramy Opcję 5 - Settings (Ustawienia ) a następnie 7 - Data transfer (Przesyłanie danych). Tutaj mamy następujące możliwości:

 

1.  Wybór QBC lub VetLab

Transmission Format

Sposób komunikacji

Transmission Control

Zarządzanie transmisją

http://klinikaxp.pl/images/stories/idexx/idexx_vettest1.png

http://klinikaxp.pl/images/stories/idexx/idexx_vettest2.png

http://klinikaxp.pl/images/stories/idexx/idexx_vettest3.png

Wybieramy: 1. VetLab Communication

Wybieramy 1. IDEXX / Vetconnect

Wybieramy 2. tak, aby napis brzmiał "Disable transmission". Jeśli jest tu już tak napisane, wychodzimy z tego menu bez zmian.

 

Urządzenie VetTest jest gotowe do przesyłania danych.


Ustawienia w Klinice XP

Wywołanie: menu Leczenie i profilaktyka -> Badania diagnostyczne -> Aparaty

W oknie, które się pojawi, wybieramy Idexx Vet Station. Po prawej stronie zaznaczamy pole „Zainstalowane”.


Poniżej mamy do wyboru ustawienia programu nasłuchującego:


 

Najlepiej będzie prawdopodobnie włączać nasłuch wraz z uruchomieniem programu.

Zapisujemy zmiany klawiszem F7 lub klikając na ikonkę zapisu danych u góry okna.

Wychodzimy z programu i uruchamiamy go ponownie. Teraz, u dołu okna, obok zegarka, pojawi się ikonka programu nasłuchującego http://klinikaxp.pl/images/stories/idexx/idex_list4.png.



 

Zapisujemy zmiany klawiszem F7 lub klikając na ikonkę zapisu danych u góry okna.

Ikonę nasłuchu możemy zamknąć, klikając prawym przyciskiem myszki i wybierając opcję „Zamknij lub otworzyć wybierając „Otwórz”. Po otwarciu okna pojawi się ekran:


 

 

Poszczególne kontrolki w lewym górnym rogu okna pokazują stan komunikacji zgodnie z opisem na rysunku. Najpierw jednak trzeba skonfigurować program. W tym celu klikamy na zakładkę Parametry:

 

 

 

 

Następnie przełączyć należy znacznik Metoda komunikacji na „Plik wymiany”:



Pojawią się nowe pola:

Folder odbioru danych – W tym miejscu uzupełniamy lokalizację wyników w formie plików XML. Możemy odczytać ją z programu Idexx InterLink (…\Results\Data).

Folder zleceń wykonywania badań – Ścieżka wysyłania zlecenia badań do aparatów VetLab Station (…Requests).


Zapisujemy wprowadzone dane, a następnie w oknie „Odczytywanie wyników z aparatów Idexx” wybieramy „Przerwij nasłuchiwanie” i rozpoczynamy na nowo nasłuch przyciskiem „Odczyt”.


Od tego momentu nowe wyniki pojawiać się będą w buforze w wyników w programie Klinika XP.


Rejestrowanie wizyt

Wizytę można rejestrować na dowolnym komputerze - niekoniecznie na tym, do którego podłączony jest do aparat Idexx.

Podczas rejestracji wizyty klikamy na „Diagnostyka”. Pojawi się teraz okno, gdzie wybrać  możemy rodzaj badań lub wyniki oczekujące w buforze:




Wybrane wyniki trafiają do opisu wizyty. Możemy je wydrukować, wyświetlić lub po prostu zapisać.

Gdy odczytywanie wyniku zakończy się, program zapisze rezultaty przejdzie do kolejnego okna.


Możemy tu uzupełnić wyniki o kolejne badania.

Możemy również wydrukować wyniki pojedynczego badania lub wszystkich naraz.

Po powrocie do okna wizyty wyniki pojawią się jako opis tekstowy:

Przyciski obok wyników:

- Okno „Wyniki badań diagnostycznych”, gdzie można dodawać, modyfikować oraz usuwać wyniki.

- Wydruk wyniku/wyników badań. Wyniki można wydrukować bezpośrednio na drukarkę lub do pliku PDF, który następnie przesłać można do klienta poprzez e-mail.

- Okno „Karta choroby zwierzęcia”.

- Wczytywanie wyników z pliku.


Uwagi

Jeśli podczas wejścia do przeglądu badań laboratoryjnych pojawi się komunikat błędu (brak tabeli zaawansowanych badań), należy włączyć zaawansowane badania laboratoryjne, wchodząc do menu „Administrator -> Opcje -> zakładka Moduły dodatkowe -> w sekcji Zaawansowane badania laboratoryjne klikamy na przycisk Włącz.”



Poprzednie: Import wyników badań z aparatów                                                                                                                          Następne: Moduł SQ-Lab