W systemie „Klinika XP” przyjęto standard komunikacji z użytkownikiem. Najczęściej spotykane okna dialogowe to okna do przeglądania baz danych - kartoteki pacjentów, kart choroby itd. 

Standardowe okno do przeglądania danych posiada przede wszystkim pokratkowany prostokąt, zawierający kolejne rekordy, pod nim pewną liczbę przycisków i okien wyboru. 

Poruszanie się w takim okienku jest zwykle takie samo - wybierając poszczególne klawisze lub przyciski wywołuje się odpowiednie reakcje.



Pokratkowane, największe okno przedstawia listę produktów i usług znajdujących się w spisie. Jeżeli znajdujemy się na tym arkuszu, to możemy się po nim poruszać. Opis klawiszy wykorzystywanych przy poruszaniu się po arkuszu znajduje się w poniższej tabeli:


KLAWISZ


DZIAŁANIE                                                                            




Strzałki góra / dół


Jeżeli użytkownik ustawiony był na tabelce, to następuje przesuwanie się odpowiednio w górę lub dół bazy danych, przeglądając kolejne rekordy. W przeciwnym razie następuje przejście do poprzedniego lub następnego pola.

Page Up/ Page Down


Przesunięcie się odpowiednio o stronę w górę lub w dół bazy danych.

Enter


Jeżeli użytkownik ustawiony był na tabelce, to następuje przejście do edycji rekordu. Jeżeli był na jakimś polu edycyjnym to Enter powoduje przejście do kolejnego pola. Uwaga: W niektórych oknach Enter powoduje zaakceptowanie wprowadzonej w całym oknie treści i wyjście z okna.

Insert


Dodanie nowego rekordu i przejście do jego edycji.

Delete


Usunięcie rekordu, po uprzednim zapytaniu o potwierdzenie chęci wykonania tej operacji.

Ctrl+Home


Przejście do pierwszego rekordu w bazie danych.

Ctrl+End


Przejście do ostatniego rekordu w bazie.

Esc


Jeżeli rekord był zmieniony, to anulowanie zmian. Jeżeli rekord nie był zmieniany, to zamknięcie okna.

Tab


Zmiana statusu aktywności arkusza - arkusz przestaje być polem aktywnym, aktywne stają się natomiast kolejne elementy pola dialogowego - przyciski, listwa pionowa itd.

F3


Dodanie nowego rekordu

F7


Zapisanie wprowadzonych zmian

F8


Usunięcie rekordu

Ctrl+F


Przejście do okna szybkiego szukania

F5


Odświeżenie zawartości ekranu. Oznacza to ponowne pobranie danych z tabeli. Ma to znaczenie w przypadku aplikacji sieciowych, gdy inni użytkownicy zmieniają dane.


Po arkuszu można również poruszać się za pomocą myszy. Wciskając strzałki na pasku przewijania umieszczonym po prawej stronie ekranu można przemieszczać się odpowiednio w górę lub w dół listy. Klikając dwukrotnie na wybranym rekordzie można przejść do jego edycji.


Kolejnym sposobem poruszania się po ekranie jest wciskanie za pomocą myszy przycisków wchodzących w skład tzw. Nawigatora bazy danych. Oto opis poszczególnych przycisków:




Poza standardowymi przyciskami w oknie znajdują się czasem elementy dodatkowe. Najczęściej są to przyciski wyboru, mające kształt małych kółek lub kwadracików. Pozwalają one wybrać dodatkowe możliwości przeglądania danych. Na przykład można wybrać porządek, w jakim przeglądane są rekordy (np. według  numeru lub według nazwy). Można też czasem wybrać zakres danych, które nas w danej chwili interesują, na przykład spośród wszystkich firm związanych z weterynarią wybrać tylko hurtownie.



Następne: Edycja pól