Coraz częściej pojawia się potrzeba dostępu do danych z dowolnego miejsca i w dowolnej chwili, gdziekolwiek byśmy byli.

Po roku prac mamy przyjemność udostępnić wersję Kliniki XP z bazą w chmurze. Największą zaletą rozwiązania jest to, że nie tracimy cenionej od lat funkcjonalności programu: pełnej obsługi magazynu, analiz obrazów medycznych, odczytu wyników z aparatów laboratoryjnych czy laboratoriów, ochrony danych osobowych - wszystko to pozostaje niezmienione. Natomiast baza ląduje w profesjonalnej chmurze - z dala od coraz częściej psujących się dysków, zawirusowanych laptopów, awarii prądu i innych zagrożeń. 

TYPOWE PYTANIA 

W przypadku Kliniki XP odchodzą ważne zagrożenia:

1. "A co się stanie, jeśli chmura się nie sprawdzi? Czy można jakoś przejść na pracę lokalną?"

- Tak. Można przekonwertować bazę tak, by pracowała na komputerze lub w sieci lokalnej bez konieczności korzystania z internetu.

2. "A jeśli za rok okaże się, że moja sytuacja finansowa nie jest już tak stabilna - czy jestem skazany na korzystanie z chmury? Co z moimi danymi? - Tracę je bezpowrotnie?"

 - Nie. Licencja na program Klinika XP jest bezterminowa - w każdej chwili można rozpocząć pracę na bazie lokalnej.

3. "Na dziś prowadzę dość prostą działalność. Co jednak będzie, jeśli moja działalność się rozwinie - czy baza w chmurze poradzi sobie z ilością danych i potrzeb?"

 - Nie będzie z tym problemu. Baza w chmurze umieszczona jest na serwerze MS SQL Server wersja Standard, która świetnie radzi sobie zarówno z małymi, jak i wielomilionowymi zestawami danych. 

Nie będzie problemu, gdy w lecznicy pojawi się nowy aparat laboratoryjny, RTG, gdy zostaną zatrudnieni pracownicy albo powstanie nowa filia. Bardzo często powodem przejścia na Klinikę XP są właśnie ograniczone możliwości dotychczas używanego oprogramowania. Słyszymy wtedy: przez lata używaliśmy innego rozwiązania, ale klienci spodziewali się SMS-ów, wydruków obiektywnych wyników z laboratoriów itd. Przejście na nowy system to zawsze konieczność konwersji danych, nabierania nowych przyzwyczajeń, często wynajęcia informatyka. Klinika XP może być wykorzystywana zarówno w bardzo małych gabinetach jak i największych uczelniach.

4. "A jeśli padnie nam internet - co wtedy?"

Jeszcze jakiś czas temu był to spory problem. Obecnie wiele się zmieniło - operatorzy sieci komórkowych oferują zwykle w wraz z telefonem spory pakiet internetowy. Dzięki temu bardzo łatwo można zastąpić niedziałający router, udostępniając internet w komórce. Przy coraz powszechniejszym dostępie do LTE szybkość takiego łącza pozwala na spokojną pracę nawet na kilku komputerach naraz. 

5. "Czy moje dane są bezpieczne?"

Wystarczająco bezpieczne. Dane są zagrożone zarówno przy pracy lokalnej, jak w chmurze, chociaż zagrożenia są inne. Zaletą chmury jest to, że kopie zapasowe wykonywane są tam automatycznie, codziennie. Kopie umieszczane są na innym serwerze niż sama baza. Sam serwer spełnia wszystkie wymogi związane z fizyczną ochroną danych osobowych.

6. "Jakie warunki sprzętowe muszą być spełnione, aby przenieść bazę w chmurę?"

Ze względu na nową technologię (MS SQL Server 2014) na komputerze korzystającym z bazy w chmurze potrzebny będzie system operacyjny Windows Vista lub nowszy (Windows 7, 8 lub 10).

Zalecana szybkość łącza internetowego nie powinna być mniejsza niż 8 MB odczytu i min. 2 MB/s zapisu.

7. "Czy nie można po prostu umieścić bazy danych na Dropboxie albo Google Drive?"

Nie. Dostęp do bazy to coś zupełnie innego niż dostęp do dokumentów, zdjęć itd. Baza danych wymaga silnika- serwera, który będzie odpowiadał na zapytania, zapisywał dane, kontrolował dostęp itd.

Jako serwer dla danych Kliniki XP wybraliśmy po testach MS SQL Server. Jest on zdecydowanie szybszy i bardziej bezpieczny zarówno od Firebirda (który sprawdza się w sieci lokalnej), jak i mySQL, często stosowanego w małych rozwiązaniach internetowych. 

 

ILE TO KOSZTUJE

Cennik utrzymania bazy w chmurze jest bardzo prosty: 

  • w przypadku wersji 1-stanowiskowej koszt miesięczny to 46 złotych + VAT (23%)
  • każde kolejne stanowisko podwyższa koszt miesięczny o 12 zł + VAT.

Każda wersja obejmuje dostęp do aktualizacji, pomoc serwisową oraz dodatkowe moduły: ochronę danych osobowych, import wyników badań laboratoryjnych, badania zaawansowane itd.

 

ZA I PRZECIW CHMURY

Czym się kierować przy decyzji o wejściu w chmurę?

Kryterium Praca lokalna Praca w chmurze
Zagrożenie dla danych

uszkodzenia danych przy awarii prądu,

uszkodzenie dysku twardego,

kradzież/zniszczenie sprzętu

atak hackerów na serwer,

uszkodzenie fizyczne serwera

awaria łączy internetowych

 Zagrożenie bieżącej pracy awaria lokalnego routera 

Awaria wszystkich łączy internetowych

Awaria na serwerze

 Potrzeba dostępu do danych z różnych miejsc Dostęp przez moduł Android,
baza musi być cały czas włączona w lecznicy
Z dowolnego miejsca,
gdzie jest dostęp do internetu
Zależność od dostawcy oprogramowania/serwera Brak zależności (przy licencji bezterminowej).
W praktyce zmiany prawne i technologiczne wymuszają pobieranie aktualizacji, niektóre moduły są czasowe.
W przypadku problemów finansowych można jednak wstrzymać na dłuższy czas inwestycję w bezpieczeństwo informatyczne
Konieczność stałych płatności miesięcznych związana z utrzymywaniem serwera.
 Szybkość Największa możliwa

W przypadku szybkiego łącza internetowego szybkość pracy jest porównywalna z pracą lokalną.

W przypadku wielkiej ilości danych praca w chmurze może być szybsza niż lokalna ze względu na znacznie szybszy serwer bazy danych MS SQL Server.